onsdag, mars 04, 2009

Banankaka



Hade våra trevliga grannar på middag igår, och till efterrätt blev det Leilas smarriga banankaka. Här kommer receptet!

Ingredienser
1 dl strösocker
2 dl florsocker
150 g mjukt smör
3 st mogna bananer
2 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.5 tsk malen kanel
0.5 tsk malen ingefära (hoppade jag över!)
50 g valnötskärnor (hoppade jag över!)
smör och ströbröd till formen

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Vispa strösocker, florsocker och smör poröst och krämigt.
3. Mixa bananerna och blanda dem i smeten, tillsätt äggen.
4. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.
5. Fyll en smord och bröad kakform med löstagbara kanter.
6. Grädda kakan mitt i ugnen, i cirka 30-35 minuter.

Missa inte Leila på landet i TV4+ ikväll!

2 kommentarer:

Lina sa...

Åh, nu kom jag på vad det var jag skulle fråga dig! De där amerikanska pannkakorna du har gjort, vad är det för recept? Var helt övertygad om att det fanns i Leilas bakbok men jag hade fel... De var ju sååå goda!

Jag har blivit lite av en bak-o-holic, men jag brottas med var jag ska göra av alla smarriga saker, för allt kan man ju inte stoppa i sig.. :(

Gotlandsliv sa...

Jag hittade faktiskt receptet på nätet! Ska leta fram det, så ska du få det. Du får gärna skicka hit alla godsaker du gör! :)
Nä, jag borde dra ner på allt sånt där gott jag med, för vågen tickar inte neråt i samma takt som jag hoppades på...