måndag, maj 11, 2009

Bloggfunderingar

Jennies kommentar på mitt förra inlägg har gett mig en tankeställare. Jag bloggar främst av två anledningar.

Nummer ett: För vår egen skull. Jag skriver inte dagbok, så det här har blivit ett sätt för mig att komma ihåg vad det är vi gör om dagarna. Jag skriver om Eltons framsteg och utveckling, om hans sätt att vara och såklart vill jag komplettera detta med bilder på honom. Så småningom planerar jag att göra en blogg-bok av mina inlägg, som jag kan spara och som Elton kan läsa när han blir stor.

Nummer två: För våra nära och kära. Hela vår släkt bor på fastlandet, och det är ett stort hav mellan dem och oss. Ibland dröjer det mellan gångerna vi ses, och då är det skönt att veta att de kan följa oss ändå. Se hur Elton växer och läsa om hans bravader.

Visst är det hemskt att man inte ska kunna lägga upp bilder på sina små barn för att visa nära och kära, utan att behöva fundera på om det är någon obehörig som kikar på dem? Det är otäckt och sjukt. Såklart vill jag inte utsätta min lilla älskling för den risken, och därför funderar jag nu på att endast inbjudna läsare ska ha åtkomst till mina inlägg.

Vad tycker ni?

17 kommentarer:

Jennie sa...

Om jag vore dig, och ville publicera bilder på E -vilket jag förstår att du vill till 200%- pga att ni bor långt ifrån släkt och en del vänner som älskar att se nya härliga bilder på er juvel, så skulle jag lösenords skydda/låsa bloggen. När man väl publicerat en bild finns den ju där och tyvärr hamnar många okända personer på ens blogg utan att man har en aning om det. Fel personer kan ju också hamna där faktiskt.

Det är hela anledningen till att jag lösenords skyddar min blogg, just för att jag gärna lägger ut bilder på mina barn. Barnen kan ju dessutom inte själva välja, utan det är ju helt mitt val att visa bilder på dem, då gör jag det för dem som jag tycker det känns bra inför.

Vi har även, för att ta ett sidospår men i samma fråga, fått fylla i ett formulär på förskolan eftersom de har en hemsida om förskolan med bilder i vardagsleken på barnen. Vi har kryssat i att vi inte vill ha med våra barn, kanske överdrivet tycker vissa men att ha bilder på barnen och sedan adress till förskolan på hemsidan känns inte bra i mig och N när den kan ses av "alla". Egentligen är risken förhoppningsvis liten att någon olämplig trillar in på ens hemsida/blogg men det räcker ju faktiskt att för "någon" googla passande ord för att hamna på gulliga hemsidor där glada föräldrar (som vi) stolt visar upp våra barn i olika situationer, både med och utan kläder.

Gör som du känner känns bäst.
Många kramar

Sofie sa...

Usch,jag vet inte, har aldrig tänkt på det så. Men så är jag nog ganska naiv också och tror gott om folk.
Det kan ju ta bort charmen lite med att bara ha inbjudna läsare, att folk inte kan "hitta" till din blogg länger(eller hur funkar det då?) Men är det för Eltons bästa så...svår fråga..

Anonym sa...

Hej!

Förstår ditt dilemma. men jag skulle tycka det var mkt tråkigt att inte kunna följa din blogg. Tycker om "iredningsbiten" och ert hus. De fina bilderna på E blir ju bara en bonus!

MVH Eva

Anonym sa...

Jag håller med Jennie i det hon skriver. Vi har fyllt i liknande papper på vårt barns dagis och kryssat likadant som Jennie. Jag önskar bara att man inte skulle behöva tänka så här. Jag tycker om att läsa din blogg för att du skriver så mysigt och äkta. Och självklart är det roligare att läsa en blogg med fina bilder till. Du får känna själv, men jag kommer sakna din blogg!kram linda

♥ Mittvitahus ♥ sa...

Ja förstår dig helt, men jag läser gärna, tycker ni har det så mysigt på gotland och gillar din inredningstil, lilla elton är ju urgullig så klart med=) Kram M

Anna sa...

jag håller med Sofia! Tror och hoppas att det är ärligt och trevligt folk som läser bloggen.

Gillar din blogg! Tycker du har härliga och kvicka inlägg!

M.How sa...

Kikar in här rätt ofta och gillar verkligen din blogg. Men har själv barn och förstår absolut känslan du känner. Man vet ju faktiskt inte vad det för människor som läser!

Men jag skulle iaf sakna din blogg om du låste den :D

Ulrika sa...

Åh vad jag hoppas du har kvar din blogg som nu. Det är så roligt att läsa om erat liv på Gotland, min favoritö. Är också nyfiken på hur er trädgård kommer bli, vad du gör med pallkragarna och växthuset. Gillar er stil och blir väldigt inspirerad av dina vackra fotografier. Bästa hälsningar, Ulrika.

Pernilla sa...

En liten tanke: Hur säkert är det med lösenord??? Och hur lätt är det inte att de sprids utanför kretsen av nära och kära???

Jag kanske är naiv och dum men jag orkar inte misströsta alla och tro det värsta. En kollega till mig var verkligen helt förfärad över föräldrar som hade "nummerplåtar" på barnens vagnar. Vem som helst får ju tag i barnens namn och person nummer. Den tanken hade inte slagit mig.

Vad är det för värld vi lever i? Ibland vill jag låsa in mig och min stora och lilla prins på ett säkert ställe och aldrig komma ut men det går ju inte. Jag väljer att tro på godheten, glädjen och kärleken. Naivt kanske men hur ska man annars orka?
Stor kram till dig!

Jennie sa...

Caroline, något helt annat den här gången, vilken debatt jag bidrog till, men debatt är skoj...:)

Har ni funderat något över den 23 maj -dopet?! Vore ju så roligt att träffas igen men vi har också full förståelse om det inte blir så heller...Kram Jennie -som är uppe sent med ond hals ikväll...

Hedera Helix sa...

Hej!
Jag har helt nyligen hittat din blogg - kul att läsa om huset och jag är nyfiken på vad ni kommer att göra med trädgården! Man kan ju lösenordsskydda en del av inläggen har jag förstått - tex alla inlägg med foton av er son..och låta oss andra få fortsätta att läsa om inredning/trädgård/auktionsfynd etc...=)

Villa Lantliv sa...

Förstår dig dig helt och hållet. Är själv mamma och det får en ju att tänka en del. Samtidigt skulle jag bli ledsen om du inte fortsatte att skriva även för "oss andra" i din blogg. Älskar Gotland, alla vackra bilder därifrån du visar, samt din inredningsstil och ert vackra hem.

KRAM

Anonym sa...

Hej vännen, tittar in här lite då o då. Just den här frågan har jag hela tiden tänkt på, men det är ett beslut som du själv måste känna inför.

Nu har jag inte läst vad Jennie skrev i förra kommentaren, men jag vet ju att det finns sjuka människor som tittar på bilder på ett inte minst sagt, sjukt sätt.

Man kan ju välja sina bilder, om du nu vill lägga ut bilder. Självklart tycker jag ju att det är fantastiskt att kunna gå in och både se dig o Elton, men man ska alltid ha i bakhuvudet att det finns måånga knäppisar därute.

Låter väljättebra med en blogg som endast vissa inbjudna bara kan läsa. Huset har ju sin egen blogg där du kan skriva om inredning mm. Eller ha en blogg utan bilder. Eller så fortsätter du som nu om du hellre vill det.

Vad du än väljer så är det viktigaste hur du känner inför det.

Kram Ki

Anna L sa...

Usch vad tråkigt att behöva fundera på detta, jag gillar din blogg skarpt och tycker om ditt sätt att skriva och får inspiration av dina pyssliga idéer och loppis fynd.

Gör det som känns rätt för dig och Elton.

Ha det gott!

/Anna

Anonym sa...

Jag kan bara instämma i alla inlägg om hur roligt det är att få läsa din blogg och se alla vackra bilder. Det lät som en bra lösning med att skydda bilderna på E om du är orolig, även om dom är otroligt söta att få titta på.

Mvh
Blivande mamma som bara väntar...

Anonym sa...

Svårt det där!

Men om ni har bloggen för er skull och er släkt så låter det ju som det är ett alternativ att låsa den och endast tillåta inbjudna till bloggen.

Jag har ingen egen blogg eftersom jag känner att jag måste vara privat på nätet pga mitt yrkesval.

Jag är en inbiten bloggläsare och jag tycker det känns trist att inte kunna dela med mig av mitt liv eftersom jag tar del av många bloggares vardag. Jag löser det genom att kommentera mycket så att bloggaren inte ska behöva undra så mycket över vem jag är. Jag vet att jag själv skulle undra över de som läste min blogg.. Men jag känner att jag helt enkelt inte kan ha en blogg på det sättet som jag skulle vilja så då avstår jag.

Jag vet inte hur vanligt det är att bilder hamnar i orätta händer och att folk utnyttjar ens öppenhet i bloggen på olika sätt. Men en sak som jag lägger märke till när jag läser bloggar är att många inte verkar förstå hur många som kan läsa vad de skriver. De skriver om saker som jag tror de kanske egentligen inte vill att kollegor, dagispersonal eller grannen ska veta. Men risken finns ju att de gör det.

Gör det som känns bäst för er!

Sofia

Anonym sa...

Gått o tänkt på detta hela dagen, bra tråd. Som någon skrev att man inte vill tänka på allt sjukt som finns ibland oss och hellre är naiv och vill tro gott om folk.

Jag tycker att man får göra som man vill - men man ska vara medveten om att det finns människor som inte har rent mjöl i påsen. Det är inte sagt att någon gör det med dina bilder. Men man ska vara medveten om det.

En till sak jag tänkt på när man bloggar:
Om man som bloggare skriver vart man befinner sig "nu åker jag hemifrån", "nu åker vi på semester en vecka". Perfekt info för inbrottstjuvar när de dessutom vet exakt vart man bor. Bara ett tips, sen kan man ju inte gå och tänka på sånt hela dagarna men man behöver inte göra det så enkelt tänker jag ;-)

Kram Ki