lördag, maj 16, 2009

Själv är bäste dräng

Ojojoj, viken träningsvärk jag kommer att få imorgon. Har nämligen kroppsarbetat i stort sett hela dagen. Fick nog och orkade inte vänta på att någon skulle komma och gräva för min köksträdgård. Istället jämnade jag ut marken där den ska ligga, med jord och grus från en stor hög vi har här på tomten. Det blev några kärror... När det var hyfsat jämnt, lade jag på fiberduk, klippte till den runda formen jag ville ha, och belamrade det hela med tunga stenar för att det inte skulle blåsa bort.

Imorgon ska jag placera ut mina pallkragar. Spännande! Tror att det blir tre rader. Två, tre och två pallkragar i varje. Längst in tänkte jag bygga en liten bänk där jag kan sitta och beundra min växtlighet. Har sett en enkel men väldigt fin bänk i en bok, och den tänkte jag försöka få till. Två lättbetongblock som ställs på höjden blir två "ben", och så en fin träskiva ovanpå.

Tanken var ju att pallkragarna skulle stå på grusad mark, men nu får jag fylla på med grus runtom pallkragarna istället. Det borde väl funka bra det med..? Jag tror det. Eventuellt ska jag täckaa insidan av pallkragarna med plast, så att de håller längre. Alternativet är väl att måla dem eller behandla dem på annat sätt, men jag vill ju gärna att de ska se sådär gamla och ruffa ut.

Var en sväng på plantskolan idag och köpte jätteblåbär och hallon som jag tänkte ha i krukor. Vi var också och köpte sten som vi ska bygga växthusmuren av, och virke som ska bli ett stort bord (tillsammans med de fina plankorna vi fick av bästisarna från Småland). Det är många projekt på gång nu...

3 kommentarer:

Anna sa...

Projekt är bra! Man ska ha många järn i elden.

Jag kommer förmodligen också ha rejäl träningsvärk efter helgen klätteräventyr.

Nu bär det av mot Gotland!

http://husprojektet.bloggagratis.se

Johanna sa...

Å vad duktig du är!!!! Det kommer bli superbra! Kan man köpa såna lättbetongblock??? Vet du vad jag har hittat här...en jättehög med säkert tio år gamla ekplank (breda) alldeles silvergråa! Ska kolla om vi får köpa hela den virkestraven, går ju att göra hur mycket snyggt som helst av det!!
KRAAM!!!

syster ruffa sa...

Så kul att dona och på i trädgården!
Tog faktiskt och efterlyste pallkragar efter tips här inne hos dig, men ingen napp, så jag får fundera vidare om jag ska spika ihop egna... Drömmer om en liten örtagård :)

Skön dag!