söndag, maj 03, 2009

Uteplats och trädgård



Vi har börjat planera vår uteplats nu, tänkte passa på att be K att gräva ur där när han ändå fixar för växthuset. Har inspirerats av Ernsts projekt för ett par somrar sen, ni vet den där ladan han gjorde om..? Då fick han till en riktigt mysig uteplats med böljande former och stora ytor. En hel del grus, stenar, ett och annat träd, och såklart en himla massa kryddväxter. Det får bli något liknande hos oss. Har dock inte bestämt vilken slags marksten vi ska använda oss av. Ernst hade vanliga betongplattor, vilket ju är väldigt billigt och blev riktigt snyggt också, men vi har ju tidigare funderat på kalkstensflis. Vore snyggt om det blev samma som i växthuset, så att det liksom går ihop. Men å andra sidan är det ju en 80 cm hög mur längst ner på växthuset, så man kanske inte tänker på det. Det tål att funderas på.

Har också märkt ut var jag vill ha min köksträdgård. Det blir i det nordvästra hörnet av trädgården. Den kommer att bli rund, kantad av flätad pil, grusbelagd, och med pallkragar, alternativt hemmabyggda lådor, att odla i. Så nu återstår det bara att få tag i pil, vilket inte verkar vara det lättaste. Har hittat färsk pil/salix till salu, sån man sätter ner i jorden, men jag vill ha torkad.Har ni något tips på var jag kan få tag i torkad pil/salix hyfsat billigt? Har räknat ut att jag nog behöver ca 30 kvm. Eventuellt mindre, om jag gör det lite glesare. Tänkte fläta dem runt armeringsjärn som jag sticker ner i jorden. Lite lagom rufft, sådär. Om det håller, vill säga. Det är bara att testa!

1 kommentar:

Johanna sa...

Å det syns så svagt och jag är så nyfiken!!!! Men det låter superfint, och kryddträdgård är ju kalasbra att ha!!