söndag, september 13, 2009

Dejlig semester







Är nu tillbaka på ön igen, efter en minisemester i Danmark. Vi har haft det så skönt! Åkte i onsdags morse med båten kl 7.20, och bilade sen ner till Helsingborg där vi tog färjan över till Helsingör, för att sedan direkt åka vidare till Köpenhamn. Där checkade vi in på vårt hotell, som visade sig ligga i "Red light district". Vägg i vägg med vårt hotell låg strippklubbarna på rad. Och i gatukorsningen stod tjejer som sålde både det ena och det andra... Men hotellet var fräscht, frukosten helt okej, och det var gångavstånd till city.

Vi roade oss med att strosa runt på Ströget, mysa lite i Nyhavn och shoppa fina saker. Åh, så många härliga butiker det finns i Köpenhamn! Söstrene Grene är helt klart en favorit. Och alla små antikaffärer! Tack snälla alla ni som skickade mig era tips, de var toppen!

Några sevärdheter i övrigt hann vi inte med. Däremot tyckte visst många att vår famlij var en liten sevärdhet i sig, där vi gick på Köpenhamns gator. Jag hade nämligen Elton i bärsjalen på magen, och varenda människa vände sig om och kikade på oss. Många menande leenden fick vi, och en hel del pekande också. Det är alltså tydligen ganska ovanligt med bärsjalar i Danmark. Men Elton trivdes toppen, och jag fick armarna fria när jag ville titta in i någon liten butik. Han somnade då och då, och tuttade till och med ibland, sittandes där i sjalen. Dessutom fick vi ju plats med alla shoppingfynd i hans vagn!

Sista dagen spenderade vi i Helsingör, innan vi tog båten tillbaka till Sverige igen. Och i Helsingör fanns den helt klart mysigaste butiken av de alla; Bissen og Bassen. Jag skulle kunnat flytta in där! Det fanns så mycket fint. Allt från inredning till barnkläder. Vilken dröm att ha en sån butik! Lämnade stället en griffeltavla och en träbokstav rikare. Hade kunnat spendera hur mycket som helst där inne. Helt okej priser var det också. Så jag rekommenderar starkt ett besök där, nästa gång du besöker Helsingör!

3 kommentarer:

Anna sa...

Det gläder mig att du gillade Söstrene Grene..och att du haft det så härligt..mmm jo Helsingör är också fint du..jag var där alldeles nyligen och handlade för fem og halvfjers och en hel del till
ha ha..

Lyktor och Tyg sa...

Så mysigt det låter. Kanske man ska boka in ett Danmarksbesök!
kram Kristina

Søstrene Andersen sa...

Hei:)

Så hyggelig å høre om turen din!

Fins jo ikke noe mer praktisk med en bæresele i storbyer..slippe vogner på trange steder, og du har hendene og øynene fri!!;)

Ha en fin dag..
Klem L:)