tisdag, december 29, 2009

Juletid på Ansarve

Så lider julhelgen mot sitt slut. Julstämningen har av naturliga skäl inte riktigt infunnit sig, men det har varit väldigt trevligt ändå.

I år har vi firat jul hemma. Hemma på ön. Hemma i vårt hus. Mormor och morfar har varit besök, de kom dan före dan före dopparedan, och åkte igår. De bodde i gästhuset. Elton älskar att ha dem här. Morfar och han bygger tågbana. Eller, morfar bygger och Elton plockar isär. Mormor och Elton sparkar boll.

På julafton vaknade vi och såg att tomten hade varit och lämnat ett paket i Eltons julstrumpa. Spännande! Vi öppnade i sängen, och det var en racerbil. En orange och väldigt god. Elton började köra med en gång. Brrrrr, runt runt på täcket.

Dagen till ära blev klädseln tomtedräkt. Vi tog promenerade över till grannen och lämnade en julklapp, innan vi tog en tur ner till havet. Elton sov hela utflykten. I pulkan, i bilen, i pulkan igen och i bilen igen.

Hemma i stugvärmen blev det fika med lussebullar. Mormor och jag började med julmaten, medans pojkarna lekte. Det tittades på Kalle Anka, åts alldeles för mycket jansson, och öppnades julklappar under Skype-samtal med en del av släkten på fastlandet. Elton blev överöst med paket. Kläder, leksaker, en docka, en boll, en keyboard, pussel, gosedjur... Fortsätter det i den här takten blir han en bortskämd liten figur. Men min plan är att gömma undan några av leksakerna ett tag, och ta fram dem lite eftersom. Dra ut på det roliga, liksom.

Tomtemor och tomtefar hade i år tänkt i samma banor när det gällde julklapparna, och gav varandra varsin prenumeration på favorittidningarna.

Hela juldagen var vi hemma och tog det lungt. Lekte med våra julklappar. Laddade inför mellandagsrean på annandagen, då vi for in till stan en sväng. Söndagen spenderades på auktion, och så plötsligt var det måndag, och dags för mormor, morfar och deras kissar att åka hem till fastlandet igen. Tänk vad tiden går fort när man har roligt!


2 kommentarer:

Mamma till flera... sa...

Hej
Jag hittade hit i går kväll nät jag surfade runt. Vi har precis bytt kök och skall ha glas istället för kakel så som jag tycker det ser att ni har i ert kök. Silikonade ni upp ert eller hur fick ni det på plats? Har ni glasmosaik i fönstret? Fungerar det bra?
Vill passa på då jag är här och ge er några rejäla styrkekramar för bland allt fint och bildskönt som fanns i din blogg hittade jag även sorg och frustration. Lycka till i er kamp!

Lyktor och Tyg sa...

Hoppas ni haft en härlig helg. Mycket julklappar blir det. Själv fick jag ett barnbarn på julafton!
Kram Kristina