söndag, januari 03, 2010

Honungsknäcke



Till julbordet bakade jag knäckebröd, något som blev riktigt poppis. Passar utmärkt även nu efter jul! Har utgått ifrån Leilas recept, men ändrat en del efter eget huvud.

5 dl mjölk
2 msk honung
2 msk ljus sirap
1 tsk salt
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

1. Värm mjölk, honung, sirap och salt till max 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
3. Tillsätt lite mjöl i taget tills den går ihop och blir en mjuk och elastisk deg. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Låt degen jäsa i bunke under bakduk i cirka 60 minuter.
5. Kavla ut runda super tunna kakor på ett väl mjölat bakbord och nagga dem med gaffel.
6. Grädda i mitten av ugnen i 4-5 minuter tills brödet fått lite färg, vänd sedan bröden upp och ner och grädda någon minut till. Låt svalna på brödgaller.

7 kommentarer:

Emmas utsikt sa...

Länge sedan jag kikade in hos dig. Så fina bilder du bjuder på och knäckebrödet verkar jättegott!

God fortsättning på nya året.
Emma

Vit poesi sa...

Så gott det ser ut!! mÅSTE Absolut prova!! Hoppas att ni har det bra!! Har följt er kamp här på bloggen, tänker på er!
Kramar Malin

Styling a`la Anna sa...

Mmmm ser så gott ut att det får vi nog prova, utan julebord! :-)

Anna sa...

Hej,

kikar in här då o då. får sån inspiration. Vilket hem ni har!

En fråga. Knopparna till det om-målade tv-skåpet undrar jag vart du fått tag i, de där som är som öglor. Härom veckan har jag för mig jag hittade ett ställe på nätet men la inte upp det som favorit så nu får jag ingen träff alls på sådant när jag googlar.

Har ett om-målat vitrinskåp där dessa vore kanonfint på :)

Ha det gott

Mamma till flera... sa...

Å, vad gott det lät!!
Detta recept ska jag ta vara på.
Kram!

Gotlandsliv sa...

Tack söta ni! :)
Anna, beslagen satt faktiskt på skåpet från början! Lycka till med din jakt!

CAISA K. sa...

Superinspirerande och vacker bild!
Jag njuter, och ska absolut testa receptet nån dag! Låter riktigt spännande att baka eget knäcke!

Önskar er en fin vecka!!
kram / camilla :)