måndag, februari 22, 2010

Blodad surdegstand






Jag är fast i surdegsträsket. Har ni testat än? Jamen, gör det då! Det är hur kul som helst! Och lätt. Visst, det tar en himla tid, men själva jobbet går superfort. Det är jäsningarna som tar tid.

Hela processen är väldigt annorlunda mot bakning med vanlig jäst. Det är en helt annan känsla. Mer rustikt. Inte så noga, liksom. Och det gillar jag. Man kan testa sig fram, och går det åt skogen är det inte hela världen. Som idag, då ville inte mina stenugnsbakade dinkelbröd fluffa upp i ugnen. De blev platta. Men himlans goda ändå! Den krispiga och lite sega skorpan ihop med det luftiga och saftiga innanmätet... mmm, ljuvligt!

10 kommentarer:

Filippas vita sa...

Åh, vad gott det ser ut. Kul att du hittade bra recept hos Martin :-) Kom ihåg att mata din deg regelbundet om du inte bakar. Min blev luden då jag råkade glömma bort den...Men nu blir jag taggad att starta en ny surdeg.

Anna A sa...

Nu blir jag sugen på en smörgås. Jättefina!

Anonym sa...

Jag är taggad att starta en surdeg nu, har funderat på det en tid. Nu ska här surdegas!

Hälsn Hanna

Min plats i solen sa...

Nu blir jag ju jätteinspirerad att själv prova på det där med surdegsbakande när jag hör hur positiv du är till det och att det inte var så krångligt. Bara att sätta igång med andra ord. ;) Kram Lotta

Solfyllda segel sa...

Surdegsbröd är så smaskens. Har försökt några gånger nu att få till en surdegsgrund men inte lyckats så bra. Får nog göra ett nytt försök.
Kram Therése

Mäster Henrik sa...

det ser verkligen gott ut!!!!
här länge skullat prova mig på det där med surdeg.. och du kan ha knuffat mig över kanten nu!!! :)
Vänligen
Magnus

Stina sa...

Det så jo oppriktig godt ut!! Kanskje jeg må prøve meg på en slik deig en dag jeg også:)

Ha en fin kveld!

Hilsen Stina

Linda sa...

Hej!

Ett litet bloggtips (om du inte redan varit där?!) där du kanske kan få tips i sitt surdegsbakande är: http://paindemartin.blogspot.com/

Läste att han skulle vara "Kungen av surdeg". Lycka till!

Kram Linda

CAISA K. sa...

Ser galet gott ut!
Riktigt smarriga bilder oså!
Kanske man skulle pröva sig på detta nu under sportlovet.

Fin kväll.

Ingis sa...

Jag har funderat ett tag på att baka med surdeg. Gjorde en burk för några veckor sedan men glömde bort den och såg inte så kul ut...
Sugen på att pröva igen..Dina bröd ser riktigt smaskiga ut.