torsdag, mars 18, 2010

Borta

Vi har fått en nyhet angående Mickes sjukdom. Ibland när man får en nyhet som egentligen är bra, kan sättet den framförs på göra den riktigt usel. Så var det idag. Jag trodde att jag skulle bli sprudlande glad och lyckligast i hela världen. Men istället känns det som om någon har slagit undan benen på oss. Igen.

Mickes tumör är borta. Inte en endaste liten cancercell verkar finnas kvar i hans hjärna. Hurra, tänkte vi! Men dr B tog ner oss på jorden. Med prat om livslängd hit, och återfall dit. Jo, för vi ska inte tro att den inte kan komma tillbaka. Minsann inte. Nu väntar röntgen varje halvår, och ser det fortfarande bra ut om fem år, ja då kanske man kan börja hoppas på att den är borta för gott. Inte ett uppmuntrande ord. Inget peppande. Trots att det är vida känt vilka effekter en positiv inställning har för tillfrisknandet. Jösses. Man blir mörkrädd. Vad krävs egentligen för att få bli neurolog på Visby lasarett?

23 kommentarer:

Aratorps Lena sa...

Gokväll! Han skippade helt klart psykologilektionerna... Grundläggande inställning inom vården (eller överallt egentligen) borde ju vara positiv! Ordentligt positiv till och med. Det är klart att den är borta! Solklart. KRAAAM!

Vår husdagbok sa...

Toppennyhet!!
Hoppas ni kan njuta av den underbara nyheten och slänga tråkdoktorns ord över axeln. Långt långt bort.

Anna sa...

ÅHH, vad glad jag är för er skull. Så skönt att äntligen få ett slut på denna mardrömshöst!

Allt gott till er!

Pia sa...

Underbart!

Njut nu av varandra och att våren snart är här.
Ta hand om er.

Styling a`la Anna sa...

Jag vill faktiskt bara skrika..JIHAAAAA!! :-D Vad GLAD jag blir att höra det här..När jag läste borta..fick jag en klump i halsen..men det var ju rätt borta! ;-) Synd att läkaren också var lite borta bara...;-) Och nu är det snart våååååår..Kram till er fina familj..

Ru Hedefalk sa...

Strunt i den gamla skruttdoktorn och plocka fram den där sprundlande lyckliga känslan i stället. Tänk att den är borta!!!

Kram

CAISA K. sa...

Godmorgon min vän,

blir både glad och ledsen av att läsa ditt inlägg, men mest glad. Glad att behandlingen haft god effekt! Visst känns det märkligt att man inte fokuserar mer på vårdens goda effekter? För tänk vilket under att vi har vård som fungerar! Samtidigt förstår man att dom måste informera om framtidsutsikter, men det ska ju inte få ta glädjen av en.

Livet är så skört, så osäkert, men jag hoppas innerligt att ni får fortsätta köra på den friska vägen.

Varma kramar.

Min plats i solen sa...

Vilka underbara nyheter! :) Trist sätt de framfördes på men bortsett från det är det ju helt fantastiska nyheter. Strunta i hans klumpiga ord och fira istället. Det finns inget som är säkert här i världen, vi kan bara leva här och nu, och här och nu är ju cancern borta. Lycka!
Ha en härlig helg!
Kram Lotta

ingunn fra Trøndelag sa...

Hei og god morgen!!:O)
For d første...INGENTING kunne vært bedre enn d som har skjedd nå, at mannen din har respondert optimalt på behandlingen og alt av kreftceller er borte:)))))))Men d føles ille å leve i spenning på hver en kontroll som skal skje i minimum 5 år...i know..
Man venner seg aldri på d, men prøv å se d som en sikkerhet!!
Da går d "litt" lettere å leve me d, men uro er iallefall noe jeg har erfart at man MÅ leve me etter en kreftdiagnose! Bare så utroli synd at leger som man må ha å gjøre med er så brutalt kliniske og viser så lite medmennesklighet...og d er mange av den sorten:((
Livet framover vil nok bli annerledes, og sikkert ikke som d var før, men d kan bli rikere å på andre plan!! D er min erfaring, men alle må finne sin egen vei!!
Som jeg har sagt før, min datter lever i beste velgående og har hatt kun friske prøver i 2 år..mot alle odds, den mest ømfindtlige tiden for tilbakefall er tilbakelagt, og d viser at tross prognoser og realiteter så kan d også gå så bra:))))

Jeg ønsker dere fine dager fremover, me styrke og glede som overskygger sorgen over alt som har skjedd!! Håpet skal man kjempe for:)))
Stooor klæm fra en medsøster på andre siden av grensa!!!

888 sa...

I like your blog.

Piffiga Tjejen sa...

Njut av den glada nyheten, man vet aldrig vad som händer i framtiden... HA en mysig helg! Kram Sophie

Carin sa...

Vilka fantastiska nyheter!!!
Bara tråkigt att ni har en sådan tråkig läkare... Har själv erfarenhet av båda bra och dålig sjukvårdspersonal... Jag vet själv hur påverkad jag blir när dom låter pesimistiksa på rösten... Man vill ju ha det där beskedet från doktorn, all fara är över, du är frisk nu... Det är i år fem år sedan jag blev sjuk, men är ännu inte friskförklarad... Men jag har lärt mig att leva i nuet, vad som händer i morgon, det har ingen någon aning om...

Jag önskar dig och familjen en underbar helg! NJUUUT! Kram Carin

Alexandra sa...

Vad skönt att läsa att den är borta.Man behöver verkligen pepp och uppmuntran och inte bara fakta.Hoppas att ni får en trevlig helg och tänk inte på vad doktorn sa.Kram kram!

Mia sa...

Åh vad härligt! Njut!!!!

Anna A sa...

Nä svensk sjukvård har aldrig imponerat på mig heller, men den j***a sk** tumören är borta!!! Tjoho!!! Grattis (eller vad man nu säger).

kjersti sa...

For en fantastisk god nyhet at den j... tumoren er borte:)!!! Jeg har tenkt på dere...
Men jeg skjønner også skuffelsen din over å ikke få lov til å nyte dette, komme tilbake til der dere var for ikke mange månedene, legge det vonde bak dere, og fokusere på de positive dagen som kommer.
Min pappa hadde leukemi i mange år, og han måtte til kontroll i mange år etter at han ble friskmeldt.
Han skulle nok helst sluppet, men for hver gang så følte han seg nok enda sikrere på at han var frisk:)

Ønsker dere alt godt,
klem fra meg:)

Rosor och ruiner sa...

Vad härligt att behandlingen har lett till att tumören är borta! Trist att läkaren fokuserade på det negativa, men som nån sa här ovan, man vet ingenting om morgondagen, visst kan den komma tillbaka men vi alla människor går ju omkring och vet inte vad som komma skall. Hoppas ni kan njuta av att han nu är frisk - ja för han är ju faktiskt det! Kram!

Bodil sa...

Åhh, så skönt. Grattis till er alla. Njut. Ni tog en första superviktig delseger. Fira och njut. Ett steg i taget. Kramar från mig till er.

Ingis sa...

Oh vilken lycka! Trist att ni fick det bemötandet. Lägg det bakom er och gå vidare i eran lycka!
Gillar verkligen dina silversmycken, superfina!
Ha en skön helg och bara kramas...
Vårkram Ingis

MammaMört sa...

Njut, bara njut!

Camillasnyahem sa...

Först och främt: Vad otroligt glad jag blev att att komma in här och läsa det!

Sen, vad trist att läkaren betedde sig så. I ett yrke där beteende gentemot patienerna är så otroligt viktigt? Jättetråkigt!

Karin sa...

Vilken underbar nyhet, jag glädjs med er! Jag tycker ni ska fira med att våga planera nånting, kanske en resa till Prag?!
kramar!

Anonym sa...

YESSSSSS!

Så glad för er skull.

Sofia