torsdag, maj 13, 2010

Årets köksträdgård






Ett vårtecken så gott som något är att det börjat gro i pallkragarna! Skönt att se, nu när det varit så kallt den senaste tiden. Idag verkar det dock vänt, för vi har haft sköna 17 grader varmt här i Tofta. Det borde ge frön och lökar en ordentlig skjuts.

Tidigt i april försådde jag squash, gurka och melon. Idag planterade jag ner dem i landet och hoppas att de kommer att trivas bra där. Tänk vad exotiskt att kunna plocka egenodlade meloner i sommar!

Annars växer det mest vanliga grönsaker i min köksträdgård. Morötter, palsternacka, rödbetor, rädisor, olika sallader, bönor, socker- och salladsärt, kryddor, lök och vitlök. Nytt för i år är ett litet rabarberstånd, två blåbärsbuskar och ett gäng hallonplantor som hade rymt från grannens land.

Det känns så lyxigt att kunna odla sina egna grönsaker tycker jag. Mer ekologiskt och närodlat kan det inte bli!

6 kommentarer:

Ru Hedefalk sa...

Åh, vad härligt! Snart är det sommar och du kan bara gå ut och plocka ihop din egen sallad.
Kram på dig!

Linruz sa...

Visst är det härligt att kunna gå ut och plocka in det man vill ha.
Kram på dig
Lina

fröken blund slår dank sa...

så coolt...önskar jag kunde mer om odling, och hann lägga ner mer tid på det....
så spännande att se om det blir några meloner!!!

Aratorps Lena sa...

Otrolig lyx i vardagen med eget trädgårdsland! Grattis till den!
Nu börjar det dra i Gotlandtarmen. Så fort det blir vår längtar jag...
Ha en trevlig helg! Kram

Min plats i solen sa...

Vilka härliga bilder! :) Javisst är det roligt när det växer och gror i trädgårdslandet och man längtar till de härliga sommardagarna då man bara kan gå ner och plocka det man vill ha. :)
Jag odlar också meloner för första gången i år och det ska bli spännande att se hur det går. Yngsta dottern tror att vi ska få hur många meloner som helst och stora och fina som i affären så jag har försökt dämpa hennes förväntningar lite. ;)

Ha en trevlig helg!
Kram Lotta

Sofie sa...

Ja vad härligt, längtar efter egen trädgård att gå ute o fixa i.
Kram kram