söndag, maj 16, 2010

Trädgårdshelg





Den här helgen har jag främst roat mig med trädgårdsarbete. Grävt jord, till exempel. Förra sommaren beställde jag ett helt lass med jord, och den har sedan dess legat i en stor hög på framsidan av huset. Praktiskt när man behövt hämta en skyffel, men inte det minsta snyggt. Så den jord som nu fanns kvar, öste jag i pallkragar. Två staplar med fyra kragar i varje, fick jag ihop. Sen gav jag upp. Den där förbaskade jordhögen låg ju fortfarande kvar! Hade knappt minskat ett dugg.

Istället satte jag igång med något helt annat, nämligen projekt "Staket runt köksträdgård". Var på bygghandeln härom dagen och inhandlade armeringsnät och -järn, som jag tänkte skulle få bli en slags stomme där jag sedan ska fläta in pinnar. Sly och skott som jag hittar i buskagen runt tomten. Gillar det rostiga mot det vita kalkstensgruset, den gröna växtligheten och de slitna pallkragarna. Och så tänkte jag plantera något slingrande och väldoftande, som kan få klättra på mitt staket. Det blir nog finfina grejer, det!

3 kommentarer:

Linruz sa...

Är helt övertygad om att det kommer bli ursnyggt!!
Gillar när man använder naturliga inslag i en trädgård.
Kram Lina

tinaminastina sa...

Hej! Vad fint med pallkragar och armeringsnät!Vi har gjort en spaljé av armeringsjärn som är fäst i tre stolpar som vi har i en rabatt...Undrar om du bara stuckit ner armeringsjärnet i jorden?

Jag har nämligen en rund rabatt som jag vill ha nån slags insynsskyd/spaljé i,det vore skönt att slippa bygga nåt=)Det ser jättefint ut på din bild där armeringsnätet följer den runda formen på rabatten!

Jag har varit här på din sida och läst för längesen, men nu hittade jag tillbaka....man får massor med inspiration här!

tina =)

Terese sa...

Hej jag har flera armeringsjärn stående som ska ska bli spalje men jag har inte hunnit fått upp det än. Hur har du satt ner dina? jag odlar oxå i pallkragar med grus runt. Det är riktigt praktiskt.
http://lillagronahuset.blogg.se/2008/july/titta-in-i-min-tradgard.html

Det blev verkligen snyggt i ditt land när du satt armeringsjärnen mot ditt vita gruset. Det gjorde mig peppad att gå upp mina järn oxå.