onsdag, juni 30, 2010

Gör så här!




På begäran kommer här en liten beskrivning på hur jag gjorde betongbänken i inlägget nedan.

Måtten på bänken är 120x35x37. Till den här storleken går det åt 3 st säckar betong á 25 kg.

Fick hjälp av min händige man att såga ut bitarna i formplyfa, och skruva ihop dem. Jag gjöt bänken liggande, så en bit formplyfa behövs också som bottenplatta. På bottenplattan skruvade vi fast lister som stöd för formen, så att den inte skulle röra på sig när betongen kom i.

Jag använde armeringsnät som vi klippte till rätt storlek med en bultsax, och böjde så att den gick ner i formen utan att ligga emot kanterna. Först fyllde jag formen med ca 1/3 betong, sen lade jag i armeringen. Därefter fyllde jag resten av formen. Som stöd för ovandelen funkar tvingar bra.

När formen är fylld är det dags att försöka få ut den luft som samlats i betongen. Här gäller det att vara kreativ och tålmodig. Jag använde mig av sparkar och slag... Täck sen med plast så att det inte torkar för fort. Efter ett dygn går det bra att ta bort formen, och voilá!

Lycka till! :)

7 kommentarer:

CAISA K. sa...

Vet du, just en sån bänk pratade jag om häromdan, och så kommer du med superbra beskrivning. Nu blev jag ännu mer inspirerad. Ser superfin ut!! Tack för beskrivningen.

kram.

Helt Enkelt sa...

Tusen tack för beskrivningen!

Här ska gjutas hejvilt i sommar ;)
Har en del projekt...(som vanligt hi-hi)

ha det gott!

kram
anna-malin

Min värld... sa...

Så himla fin!
Hmm, får nog bli en tripp till bygghandeln i helgen och inhandla formplyfa, armeringsnät och betong :)
//Frida

Ida sa...

Tack för beskrivningen.. ännu en grej på "att göra" listan för i sommar! Skall bli skoj att prova! Mvh Ida

lindqvistsfyrarum sa...

Jätte snygga!
Synd att vi bor i lägenhet med balkong annars hade jag gärna gjort en med.
Vad du är kreativ..
Ha det gott
Rebecca L

Helt Herlig sa...

Jeg elsker betong jeg og:)
Fikk blod på tann nå... Her skal det lages betongbenk!!

Jeg blir så glad hver gang jeg titter innom bloggen din! Og for noen fantastiske ideer du har til hagen!

Elsker smykket mitt som jeg har bestilt av deg for en stund tilbake og jeg får mye skryt for det:)

Ha en fantastisk kveld!
Klem Camilla Marie...

ANNIKA sa...

Så himla snygg och enkel.
Undrar om man skulle klara av att göra en?????nja...
kram ANNIKA