måndag, augusti 30, 2010

Första fikonet



Förra sommaren köpte jag ett litet, litet fikonträd på plantagen. Ett riktigt ynkligt ett. Över vintern fick det bo i gästhuset, där tempen legat på plus. Och nu i sommar har det vuxit som bara den. Det första fikonet visade sig redan i våras, och när trädet fick flytta in i västhuset i juli så ploppade det upp en massa nya fruker. Nu har det första äntligen mognat, och vi avnjöt det med andakt. Jag hoppas att de resterande sisådär 8-10 stycken hinner mogna innan vintern kommer.

5 kommentarer:

Att se livet från solsidan sa...

hej!

Låter underbart med egenodlad frukt, och framförallt fikon, du måste ha grööööna fingrar.

//Anna

Linda - Inspiration, Inredning, Design sa...

Vad häftigt! Visste inte att man kunde odla dem själv:)

/Linda

Lina sa...

Vilken underbart fin blogg du har!

Fick ett tips av en vän om "Gotlandsliv" och nu sitter jag som fast spikad framför datorn.

Gotland & din stil faller mig mycket väl i smaken, jag kommer igen! :-)

Hlsn Lina

Maria sa...

WOW! Så lyxigt!

Min mamma köpte ett fikonträd i somras och jag har ända sedan dess gått och velat om inte jag ska införskaffa ett jag med. Nu när vi var i Ungern gjorde jag däremot en fuling och tog med mig en gren hem. Det återstår att se om jag kan få den att skjuta rötter...

Ha en fin vecka!
Kram Maria

Ingrid N sa...

Du tar så fina bilder!!!