tisdag, augusti 31, 2010

Mumsiga muffins



Idag bjuder jag på ett mumsigt muffinsrecept, en dröm för oss chokladälskare.

Chokladmuffins med frosting

Ingredienser
125 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
1 dl kakao
3 dl mjöl
2 st stora ägg
2 tsk vaniljsocker
2 dl kokande vatten
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning
ca 2 dl Nutella

Vit chokladfrosting
200 g cream cheese
150 g rumsvarmt smör
100 g vit choklad
1 dl florsocker


Gör så här:

Värm ugnen till 190 grader. Rör ihop kakaon med det kokande vattnet i en liten skål. Låt svalna. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en annan skål. Vispa smör och socker luftigt med en elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget, och vispa till en jämn smet. Tillsätt mjölblandningen och vispa samman. Tillsätt kakaomixen och rör till en jämn smet.

Fyll varje muffinsform till 2/3 med smet och grädda i ugnen 15-20 minuter. Kontrollera med en tandpetare att muffinsen inte är kletig inuti. Låt svalna.

Använd en spriststrut och fyll muffinsen med en klick nutella.

Vispa rumsvarmt smör luftigt. Smält chokladen och låt svalna en stund. Blanda ihop smöret och den smälta chokladen. Tillsätt cream cheese och florsocker och vispa tills frostingen får en lagom fast konsistens. Spritsa eller bred frostingen på muffinsen.

3 kommentarer:

VITA NYANSER sa...

Det där ser riktigt gott ut!!!

Kram L-L

Mitt vita hus sa...

Åh smartigt:) om en å en halv vecka kommer jag till öjn:) har du nåt tips på nått som är öppet då:) kram på dig!

Lee sa...

ÅÅÅååååå men jösses vad de såg mumsigt ut!! Jag svängde ihop en sats chokladbeskvier härromdan som jag tänkte vi kunde prumsa på ikväll! Ses sen! Kramis!