lördag, september 11, 2010

Mat-tips






Jag är absolut ingen expert inom området hälsosam mat. Men jag tänkte i alla fall att jag skulle dela med mig av några tips till er som också vill testa på en lite sundare kost. Utan mjölkprodukter, socker och snabba kolhydrater. Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro, och oftast blir det riktigt gott också!

En dag kan se ut så här:

Frukost bestående av bovetegröt med päron och havremjölk. Hembakat surdegsbröd på dinkel och råg med kokosfett eller smör, kalkon, groddar och surkål. Örtte, äggröra med kokosmjölk och purjolök, fiskleverolja och ett glas vatten med korngräs. Micke mumsar också i sig dagens första dos aprikoskärnor, som jag ska berätta mer om i ett senare inlägg.

Till lunch blir det oftast rester från gårdagens middag, t ex stekt lax, kokt ägg, avocado, surkål, alger och surdegsbröd med kokosfett eller smör,

En mumsig middag kan bestå av misosoppa med alger och grönsaker. Stekt lax med morot-, blomkål- och palsternackspuré. Ugnsrostade rödbetor, stekt kyckling, broccoli, aramealger, rostade pumpafrön och en liten bit chèvre. Eller som på bilden ovan, stekt råris med diverse grönsaker.

Vill man lyxa till det så kan man svänga ihop en blåbärspaj med ett täcke av kokos- och dinkelflingor, smält smör, ägg och en gnutta kardemumma. Samtliga ingredienser är såklart ekologiska, något som blivit väldigt viktigt för oss sedan vi lade om vår kost.

Absoluta no-nos är t ex alla sorters mjölkprodukter, socker och andra sötningsmedel, vetemjöl, tomat, paprika, griskött, potatis, vitt ris, pasta, kolsyrad dryck, kaffe, te, frukt som inte växer i Sverige, margarin, rapsolja och juice. Däremot får vi gärna stoppa i oss dinkel, råg, havremjölk, broccoli, fisk, skaldjur, lök, morot, rödbetor, hirs, bönor, nötkött i måttliga mängder, surdegsbröd, råris, quinoa, citronvatten, bär, äpplen, smör, kokosfett, nötter och mandlar.

Det är nu en dryg vecka sedan vi gjorde denna kost-rokad, och Micke mår som en prins. Helt underbart! Vi väntar fortfarande på svaren från magnetröntgen som gjordes förra veckan. Men orosklumpen i magen är inte lika stor längre. Tidigare var det läkarna som hade vårt öde i sina händer. Nu är det vi.

20 kommentarer:

Millas hem sa...

Ojoj, hade precis tänkt att gå och lägga mig! Men nu blev jag hungrig igen!=) Tack för alla nyttiga mattips!

Kram Camilla

Styling a`la Anna sa...

Vilka härliga mattips!! Men varför ingen frukt som växt utanför Sverige? Om den är ekologisk? Har det med att göra att man oftast plockar innan den är mogen och den får mogna under transport? Det blir ju en ganska lång period utan frukt..

Läste just ett reportage om Eva Röse i Mama, hon hade gjort ett test där det visade sig att hon hade väldigt höga värden av flamskyddsmedel, som bla annat kan leda till infertilitet. Skrämmande vad saker påverkar oss som vi inte vet något om...Bra att ni tagit makten om era liv!! Bådar gott! :-)

Gotlandsliv sa...

Anna!
Det där med frukten. I vårt fall beror det på att frukter som växer söderöver innehåller mycket mer fruktos, alltså socker. Det är socker som de där nedrans cancercellerna lever på, så det ska Micke undvika så mycket som det går. Därför är det äpplen, päron, plommon och bär som gäller för oss!

Hem och Lycka sa...

Bra mattips, håller alla tummar och tår att den får Mickes tumör att försvinna!

kram Mia

Lyktor och Tyg sa...

Hej
Trevligt att höra om så god mat. jag la också om kosten för ett års sen.
jag gjorde det för att se om jag kunde bli av med värk i leder och muskler. Och det har jag blivit till stor del + 11 kilo som försvunnit. Tyvärr mer än jag vill men jag mår mycket bättre.
Jag äter däremot frukt, paprika, grönt te, kaffe om det är ekologiskt och rapsolja. Men handlade om att skrämma bort cancer så skulle jag sluta med det omedelbart.
Jag har en släkting i Chigago som fick levercancer. Så fort han fick besked blev han satt i en grupp (genom sjukhuset)där han fick börja äta kolhydratfattig kost. Han hämtande matlådor som han åt. Det här är för ca 5 års sen. Han mår bra idag, cancern finns kvar men är död, förskrumpnad. Tråkigt att Sverige inte arbetar på detta sätt. Att koppla ihop ett helhetstänkande kring kropp och hälsa.
Oj vad långt inlägg det blev.
Lycka till! Kram Kristina

Styling a`la Anna sa...

Det hade jag aldrig hört talas om..att frukten är "sötare" så att säga, men så självklart. Tur att svenska frukten är bäst ändå, lite lagom sur helt enkelt!! ;-)
Tycker det här med maten är jäkligt intressant, köper nuförtiden så mycket ekologiskt jag kan. Sockeraddict som jag är, försöker jag ta bort så mycket sånt som möjligt.
Kram till er alla!!

Strandkullen sa...

åh vad duktiga ni är som kämpar tillsammans...känner mig djupt rörd när jag läst lite i din blogg...min största rädsla är cancer...ber för er! Kramis semlan

signerat 71 sa...

Åhh, jag håller tummarna för Micke och så klart er båda. Själv är jag hemskt intresserad av hälsa och tyckte det är så härligt att höra att äntligen har vissa läkare insett kostens betydelse för sjukdomar och hälsa.

P.s Är tomat oxå för sött?
Kram J

Åsa sa...

härligt med kostförändringar och speciellt när familjemedlemmarna mår så mycket bättre :) lycka till med allt och jag håller tummarna för er
kramar Åsa

Gotlandsliv sa...

Tomater undviker vi för att de innehåller gifter som bl a solanin.

Annika sa...

Lycka till med nya levernet/kosten. Berätta gärna hur det går och vad ni märker för förändringar. Recepten låter lovande!
Kram Annika

Basilika sa...

Hej Caroline!

Vad roligt att läsa att er ändrade kost gjort resulat redan på en vecka. Kan du intre skriva mer om vilka förändringar ni upplever?

Vill också tipsa då jag läser att ni tänker ekologiskt. Vi avänder mycket som är ekologiskt och tänkte därför att grön gåva kunde vara något för er. Det är en ekologisk webbshop. Vi handlar hudprodukter där och de har toppen produkter både till vuxna och inte minst barnen.
Lycka till och hälsa familjen.

Häls Jennie

Gotlandsliv sa...

Jenny!
Det vi främst märker är att Micke är mycket piggare. Han berhöver sällan sova lika mycket om dagarna, som han behövde tidigare. Han orkar göra mera, hjälpa till hemma och leka med Elton. Dessutom känner han sig mycket "lättare" och friskare i kroppen. Och jag känner att det är bra för mig också!

Spännande med den där webshopen du skriver om! Såna produkter har jag letat efter, speciellt till Elton. Har du några tips på vad ni brukar använda? Köper du hudcreme och sånt därifrån också? Vilka?

Må gott och hälsa familjen!
Kramar!

Gotlandsliv sa...

Jennie! Såg att jag stavade ditt namn fel... förlåt! :)

Basilika sa...

Hej igen!

Produkter till barnen är självklart, vi köper shampo barfymfritt till barnen, det fungerar ävem som tvål. Det är ekologiskt, inte testat på djur. 250ml på flaska med fiskar på. Pumptvål till badrummen och köket flutandfe tvål rörsocker ekologiskt och fairtrade. Jag använder lavendeltvål och fairtrade shampo +balsam rörsocker 250 ml.


Hudkrämer köper jag ännu på the bodyshop.
kram

Anna sa...

Imponerad över eran beslutsamhet! Ni är fantastiska! All lycka till!

Mia sa...

Jag slukar den här texten och tycker det är så intressant. Är dålig i lederna och funderar mer o mer på vad jag skulle kunna göra själv istället för att bara luta mig på kortison mm. Så lite egoistiskt så hoppas jag att du fortsätter att nån gång i bland dela med dig av era recept och funderingar kring ämnet. För det inspirerar. Tack för att du/ni delar med er!

Mia sa...

Jag igen! ;-) Har du nåt litteraturtips? Eller nätsidor? Ge mig mer helt enkelt. :-))

Gotlandsliv sa...

Mia! Jag kan tipsa dig om Steven Acuff och hans sida stevenacuff.com. Det var honom vi träffade på konsultationen, och han är verkligen kunnig inom ämnet. Tyvärr är hans sida inte så uttömmande, men det finns ett forum där man kan fråga honom saker. Där finns också en undvik-lista som är väldigt bra att ha. Annars har jag mest googlat. Försöker använda mig av recept från LCHF-filosofin, men utesluter också mjölkprodukter, tomater, paprika, aubergine, söta frukter...

Tror absolut att du kan bli hjälpt av den här dieten, som jag tror kallas makrobiotisk. Har hört mängder med exempel, speciellt folk med diabetes, som blivit helt friska av att bara äta sunt.

Stort lycka till!
Kram, Caroline

Mia sa...

Tack tack tack! Nu lär jag ha svårt att släppa surfandet ikväll. ;-) Har redan hittat massor som jag ska läsa.

Kram Mia