fredag, oktober 08, 2010

Grönkålssoppa


Bild lånad från www-nlfak.slu.se

Det låg ett knippe grönkål i veckans eko-kasse. Vad tusan gör man med grönkål, tänkte jag. Googlade lite och kom fram till att grönkålssoppa kanske kunde vara nåt. Hittade inget recept som höll sig inom våra ramar, så jag ändrade lite. Eller ganska mycket, faktiskt. Det visade sig att jag hade uppfunnit århundradets godaste soppa.

Ingredienser, 4 pers
Grönkål (ca 300 g)
Vitkål (ca 200 g)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Olivolja
Vatten
2 dl havremjölk
2 äggulor
Havssalt
4 tsk ekologiskt, sockerfritt buljongpulver
4 laxfiléer
Sesamolja
Shoyu-soya
4 hårdkokta ägg

Gör så här
Hacka och fräs kål, lök och vitlök i olja i stor en kastrull. Häll på havremjölk och vatten så att det täcker kålen, och lägg i buljongpulvret. Låt koka tills kålen mjuknat. Mixa soppan till slät konsistens, salta och red av med äggulorna. Skär laxfiléerna i små tärningar och fräs dem i rikligt med sesamolja och lite shoyu. Hacka äggen i bitar. Servera soppan toppad med lax och ägg.

Den här soppan fick högsta betyg av samtliga familjemedlemmar, och kan varmt rekommenderas! Tyvärr hann jag inte få fram kameran innan soppan var slut, men bild kommer inom kort eftersom soppan med säkerhet kommer att lagas snart igen.

2 kommentarer:

Stjärnor & Champagne sa...

Håller tummarna hårt för Micke:)...Grönkål ja jag skulle nog ställa mig samma fråga. Det har ju jag och garnerar julskinkan med. Men soppan lät verkligen god. Ha det gott/ Stor kram Anne

Ingrid sa...

Låter jättegott!!,men vad är shoyu?