onsdag, november 17, 2010

Chokladfondant á la Gotlandsliv


Gillar att exprimentera i köket. Att ändra om mina tidigare favoritrecept, så att de får en mikrobiotisk touch. Ett sånt försök är de här chokladfondanterna.

Socker är ju vårt största no-no, men rissirap funkar bra eftersom det inte omvandlas till glukos lika snabbt. Vetemjöl får vi inte heller äta, så istället har jag använt mig av dinkelsikt. Choklad är förbjudet eftersom det innehåller teobromin, som är ett slags koffein och påverkar hjärnan negativt i Mickes fall. Själv syndar jag ibland...


Chokladfondant
4 stora portioner

Ingredienser:
150 gram mörk osötad 100% choklad
150 gram smör rumstempererat
1 dl rissirap
4 st ägg
2 st äggulor
0,75 dl dinkelsikt

Smält chokladen i vattenbad. Vispa smör och rissirap fluffigt med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Tillsätt äggulor, smält choklad och till sist mjöl. Smörj de ugnsfasta formarna med smör, och fyll dem med chokladsmeten. Grädda i 200 grader, ca 8 minuter. De ska vara riktigt rinniga innuti.

1 kommentar:

Gnistrande snö sa...

O ja! Vad jag tycker om den här typen av recept/tips, tack!