torsdag, november 04, 2010

Julkalender

Det kliar i julpysselfingrarna. Tänkte sätta igång med en julkalender åt vår lilla tomtenisse, men kan inte riktigt bestämma mig för vilken variant det ska bli. Vill kunna hänga/lägga i både små och lite större paket. Tändsticksmodellen har jag varit inne på, men tycker att man blir för låst vid storleken på lådorna. Julstrumpor på snöre är ju jättefint, men orkar jag verkligen sy 24 strumpor..? När jag var liten hade vi en modell där man knöt fast paketen på små ringar som var fästa på en "duk" på väggen. Det lutar nog åt en sån...

Har ni några tips? Gärna bilder! :)

11 kommentarer:

Ingrid sa...

Hej Caroline! Jag har haft en sån med ringar på till mina barn. Broderade korsstyngstomtar på blå aidaväv! Jag tror inte att det är riktigt din stil!?=), men den har fungerat bra. Det ska bli såå kul att se din variant. Kram

Johanna sa...

Maileg har en del fina. Just såna som du beskriver.

Johanna sa...

Heeej!
Gun gjorde en sån till Erik o Per när de var små, ett tåg (?) med ringar i :-)
Fast strumpor är vääääldigt fint också ;-) Kraaam!

Efwa - Medea sa...

Jag hade en broderad tavla med ringar till mina barn när de var små.

Men idén med strumpor är ju jättefin. Gör något provisoriskt iår och börja göra strumpor för att ha 24 till nästa år!

Vår husdagbok sa...

Den stora svarta på bilden längst till höger (med zinksiffror) är väl häftig?
http://annasjul.blogspot.com/2009/11/julkalendrar.html

Eller den här mer lantliga?
http://barntyger.blogspot.com/2010/10/en-praktisk-och-fin-julkalender-att.html

/ Nilla

Maria sa...

Hallå!

Första gången jag är här.
Så jag tänkte lämna ett litet spår efter mig!

Härlig blogg!

Trevlig helg! Kram Maria

Anonym sa...

Hej
Jag har gjort en rundstav som jag klätt med lite juliga band. Sen har jag satt fast 24 små krokar som jag sen hänger paket i olika storlekar. Hängde du med? På längden....fina packet med siffror på ska det va.
Bästa hälsningar Gilda i Rone

ANNIKA sa...

Den med ringar hade jag också men till slut när det blev 3 barn så tröttnade jag.
Vi tog helt enkelt en julsäck och la i alla paket och så fick de dra varsitt paket ett för varje dag.
Om det är flick eller pojkpaket så ha separata påsar....
Går också bra med en låda klädd med julpapper eller liknande.
Man kan också hänga alla paket på en lina om de inte är för stora.
Ha en skön helg!
kramisar ANNIKA

Anonym sa...

Mina barn har varsin variant med ringar. Perfekt just för att storleken på paketen kan variera. Den ena är som en julgran med ringarna på grenarna och däremellan små flirtkulor som dekoration. Den andra är som en tomte där ringarna är "nere" i snön. Om du gör en sån modell tänk på att den kan bli rätt tung när alla paket är på plats och därför behöver en ordentlig upphängning. Vi har en rundstav högst upp men skulle även ha varit bra med en längst ner för att få den stadig.

Mvh Jenny

Basilika sa...

Vi har hämtat en rejäl gren från skogen som vi hängt i taket, stadigt. Iden har vi hängt paketen.
Kram Jennie

Gotlandsliv sa...

Ni är ju bäst! Vad mycket tips jag har fått!
Tusen tack allihop! :)