fredag, december 03, 2010

Glögg-tider


Länge grunnade jag på hur jag skulle få till en god glögg som håller sig inom vår diet. Alkoholfri och sockerfri. Efter lite testande har jag nu kommit fram till det ultimata receptet. Hemligheten ligger i ingefäran, som ger den där lite brännande sprit-aktiga smaken som hör glöggen till.

Julglögg

Ingredienser
1 liter osötad ekologisk äppeljuice
3 kanelstänger
1 stjärnanis
4 cm vaniljstång
ca 2x4 cm stor bit färsk, skalad ingefära
1 tsk kardemummakärnor
1 tsk nejlikor

Koka upp juicen med kryddorna. Låt stå och dra minst en timme, gärna längre. Ibland har jag ställt in den i kylskåpet över natten, och då blir smaken riktigt intensiv och god. Sila av kryddorna och servera glöggen het, tillsammans med pepparkakorna nedan. Mumsigt värre!

7 kommentarer:

Anna sa...

Haha! Vi delar med oss av samma recept idag!

Så fin din julkalender blev och så stor Elton blivit!

Industri house sa...

Tack för receptet,det måste jag prova det verkar jättegott!Ha en mysig adventshelg! Kram jessica.

Helena sa...

Va duktig du e som gör egen glögg, d måste jag testa :) Sen måste jag berömma dig för att du alltid har så fina bilder i bloggen! Har du gått fotokurs?

Kram

Gotlandsliv sa...

Helena! Ingen mer fotokurs än den vi gick ihop! :D

Helena sa...

Talang me andra ord.. för jag blev då ingen fotograf av den kursen ;)

Camilla sa...

Tack för tipset, ska absolut hem och prova:) Julen sätter verkligen hälsofreaken på prov!

Kram

Anlaug sa...

Så fin blogg du har! Veldig kjekt å følge med på blogger fra Sverige :) Fant siden din da jeg surfet litt på ulike blogger :) Akkuratt den samme gløg-oppskriften fikk jeg hos en kollega på onsdag,- pussig...:)
Den er veldig god! Ha en fin romjul! Klem fra Anlaug i Norge.