söndag, februari 06, 2011

Make over





Här är vårt nya vardagsrum. Är så nöjd, så! Vi har liksom vänt på hela möblemanget. TVn har bytt vägg, och vår "gamla" soffa gick inte att vända på så den åkte ut på Blocket. Istället har vi byggt en egen variant av lastpallar, madrasser och mängder med kuddar. En kombinerad soffa och tv-möbel kan man säga. Alla tråkiga apparater som krävs för att se på TV nu för tiden, de har flyttat in på en hylla under soffan. Så att man slipper se dem. Sofforna är riktigt djupa och mysvänliga. Alla får plats! Madrasserna har jag klätt med överkast i vit bomull och fäst med kardborreband runt pallarna, lätta att ta av och tvätta. Det ska fixas ryggstöd till sofforna också, men tyget tog slut och ny leverans väntas i början på nästa vecka. Fick lite vårfeeling och smällde till med kuddar i turkost och grönt. Ibland får man vara lite wild & crazy.

Väggen som TVn hamnat på har blivit svart. Superläckert mot allt det vita i vårt hem. Det ger tyngd och rumskänsla, något som behövs när det är så öppet som vi har det. Dessutom döljer den svarta färgen TVn, och gör den mindre iögonfallande.

Minns ni betongbänkarna jag gjöt i somras? En av dem har fått flytta in! Älskar den råa känslan i betongen, den gör sig verkligen mot den svarta väggen. Lyktorna som hänger bredvid TVn är loppisfynd från i somras, likaså Eltons lilla gungstol. Den stora vita lyktan på bänken kommer från Indiska och är en riktig favorit. &-tecknet är designat av Lotta Rubom, liknande kommer snart att finnas i webbutiken.

Har ännu inte bestämt vad som ska få pryda väggen över soffan. Kanske en samling fina gamla prylar? Sågar, bokstäver, skyltar och Mickes skateboard... Eller en enorm canvas med en fin bild på Elton? Något får det bli, för det känns riktigt tomt som det är nu.

Nästa helg ska vi göra ett nytt försök att få tag i den där lampan på IKEA. Håll tummarna för att den finns kvar, den kommer göra sig finfint över soffbordet när jag pimpat den lite.

24 kommentarer:

Maria sa...

WOW! Det blev jättebra! Gillar den matta svarta färgen och inte minst betongbänken! Undra när jag ska kunna ta tag i ett sådant projekt....

Ha en fortsatt fin söndag!
Kram Mari

Kristin sa...

Å så fint! Du är så påhittig och duktig!!!
Riktigt snyggt!!

Anna sa...

Du är otroligt kreativ! Tummen upp från mig!

Petra sa...

Super snyggt, svarta tv-väggen med betongbänken var Spot-on! ...och har man en sådan soffa finns det alltid en anledning till att köpa flera kuddar!! :-)

Anonym sa...

Väldigt snyggt! Smart med den svarta färgen som trollar bort tv'n!
Jag tröttnar minsann aldrig på din blogg!
Kramar Cia

caisa k. sa...

såå läckert!
älskar färgerna.

Om ni inte får tag i lampan [visst var det den som ser ut som ett metspö] så kan ni göra nåt liknande som detta: http://emmas.blogg.se/ inlägg gjort 7.2.
Jag tyckte bilden med lampan med betongfot och björkstam var så cool!

kram.

Helena sa...

Det blev så grymt snyggt!
Jag har oxå funderat på att bygga en precis likadan soffa. Ska bara få tummen ur :)
Överkastet du använt har jag ett likadant som ligger och skräpar i garderoben. Ska faktiskt ta och följa din idé och göra det samma.
Ha en bra dag nu¨
Kram
Helena

Linda - Harmony Home sa...

Wow, vad häftigt det blev! Riktigt snyggt!

/Linda

Sofie sa...

Vad häftigt! Ser riktigt mysigt ut, kul att göra om.
Att bygga en egen soffa det ger extra plusspoäng tycker jag :-)
Kram på er!

Formelle Design sa...

Jätte fint! Älskar den svarta väggen i kombination med betongbänken, super snyggt!! /J

Helena sa...

WoW- läckert! Gillar särskilt den svarta väggen, perfekt för att "gömma" tvn lite mer (tar med detta i inspirationsbanken)!! =)

Lee sa...

Vad duktiga ni är! Så himla fint blev det! Älskar de kuddarna med det gröna mönstret! Skall nog också ta och piffa med ngn färg nu när våren börjar närma sig!
PUSS

Johanna sa...

Härligt och, ja - supermysigt blev det!! Du är så duktig :-)!!!! Kram fining!!

bohemian sa...

Soffa som hos johanna vintage och svart vägg som hos helt enkelt bloggarna. Coolt !!!

bohemian

Sara sa...

Otroligt snyggt! Tack för inspirationen. Härligt.

Nilla sa...

Kikar förbi din fina blogg.
Passade på att kopiera recepten på Nyttiga energikakor och kokosplättar.

Ha de bäst !!
Nilla

Terese sa...

super läckert. Helt i min stil. Jag blev helt såld. LOVE LOVE. Tack för att du delar med dig och inspirerar.

Anonym sa...

Du har räddat mig, jag hade tappat bort min inspiration i all vinter rusk.. Nu har jag energi igen och vill genast göra om i vårt vardags rum:)
Vi tänkte göra en liknade soffkonstruktion som ni gjort. En fråga bara, vad har du köpt för madrass? Extra hård?

Tack/Rebecca

Helena sa...

Du är så himla kreativ Carro! Så duktig! Va fint och mysigt ni har det!!!

FaB Keramik sa...

Snygg blogg.
Snygg inredning, såå Gotland. Jag blir nästan sur.
Snygg soffa.
Snyggt överallt.
Jag kommer tillbaka och kollar in fler snygga saker snart.
/ Frida

Christin sa...

Fantastiskt!
Sann inspiration!!
Kram Christin

Sara- Dayfotografi sa...

Tusen tack för din härliga kommentar på min blogg! Bara att hålla tummarna då! ;)

Och vad glad jag är att du skrev så jag hittade in hit, vilket f a n t a s t i s k t hem du har och vilken ljuvlig blogg! Kul! Här ska jag kika vidare:)

Lisa sa...

wow vad snyggt! minns inte hur jag hamnade här men du har ju en jättetrevlig blogg så jag tror jag stannar ;) Trevlig helg!

Slagsmålsfisken sa...

oj oj oj....jag håller också på att bygga en egen liten soffa då vi inte haft råd att köpa en stor ny dyr sak.
Måste fråga dej hur du ska ordna till ryggstöden? Har grubblat på detta jättelänge. Hoppas du kan ta dej tid att svara på detta vore himla snällt!
Ni har supevackert boende!!
Svara gjärna i en kommentar i bloggen
www.fightingfish.blogg.se