söndag, mars 06, 2011

Välling utan socker

Osockrad, står det på vällingpaketet. Jo, pyttsan. Istället för vanligt socker, har man tillsatt maltodextrin i vällingpulvret.

På Wikipedia kan man läsa följande om maltodextrin:
"Maltodextrin är rena kolhydrater skapade av stärkelse som brutits ner i mindre beståndsdelar, vanligtvis med syra och/eller enzymer. Maltodextrin är ett samlingsnamn för polymerer av glukosenheter och är en mycket lätt, vit, kristalliknande och smaklös substans. Maltodextrin används främst som fyllnadsmedel i sötningsmedel. Många sportdrycker på marknaden är baserade på maltodextrin eftersom det tas upp snabbt i kroppen."

Jag vägrar att stoppa i Elton en massa näringsbefriat socker. Speciellt när han ska sova, och behöver lugn och ro i kroppen. Istället gör jag egen välling till honom. Välling som han älskar! Helt utan socker eller något annat sötningsmedel. Här kommer receptet:


Bovetevälling
4 msk bovetemjöl (rårismjöl går också bra)
1 msk kikärtsmjöl
1 tsk kanel
1 tsk nyponskalsmjöl
4 dl vatten
2 msk kokosolja
ca 6 dl havremjölk

Vispa bovetemjöl, kikärtsmjöl, nyponskalsmjöl och kanel med vatten i en kastrull. Fortsätt att vispa medans det kokar upp och blir en tjock gröt. Ta av kastrullen från plattan och klicka i kokosoljan. Vispa tills den smält ner i gröten. Späd med havremjölk tills konsistensen blir vällingaktig, häll på flaska och servera till hungriga barn. Vällingen håller flera dagar i kylskåp.

9 kommentarer:

Lantmätarvillan sa...

Jag håller med dig, det finns så mycket tokigt i mat nuför tiden.

Anna, Prickar o Pelargon sa...

Du har en så fin och inspirerande blogg. Jag länkar till dig, får hoppas det är ok. /Anna

Anonym sa...

gillar din blogg, kanon att du ta upp lite om kost!!! ha en bra dag!

kjersti sa...

Hei Caroline:)

Takk for fine ord:)
Sengesettet til Lukas kommer fra Ferm Living,
http://www.ferm-living.com/rush-hour-bedding-junior/

Håper dere har fine dager:)

Klem Kjersti

Angelica E sa...

Hej detta var min första titt här inne hos dig - och jisses vilken fin blogg du har!!! Vad glatt överraskad jag blev när jag i första inlägget läser om vällingen och hur man gör egen, nyttig! Tusen tack för tipset! Jag har själv en liten gosse som snart ska få smaka på välling, men detta var helt klart ett perfekt recept. Ska kika om jag kan hitta alla dessa olika ingredienserna på vår lilla ö.

Ha en underbar onsdag!

Kraaaaaaaam från Mallorca!

Almiras Hem sa...

WoW, det var jättebra, först fakta och sedan ett jättebra recept/tips, har ej små barn längre men vi äter nyttigt allihop här hemma och det är mycket havremjölk som gåt åt kan jag säga :)
Du har en så fin och inspirerande blog!

Mvh Almira

K.G sa...

Hej,

Jag hittade just hit till din fantastiskt fina blogg. Mycket inspiration som vi kan få glädje av i vårt nybyggda hus. Receptet till vällingen blev jag mycket glad för, vi har en två-åring som älskar välling, men precis som du skriver finns det mycket som är onödigt i den färdiga maten vi köper. Än en gång tack för fantastisk inspiration!

Anonym sa...

var har du fått receptet på välling ifrån? är det utformat för barn? skulle gärna testa detta men bvc sköterskan avråder bestämt ifrån att mixtra med egna saker när det gäller välling o gröt eftersom de färdiga innehåller exakt den näring som ett litet barn behöver...
Kram Carin kusin

Gotlandsliv sa...

Hej vitaminen! :)

Det där med vad barn behöver råder det ju som bekant delade meningar om. Jag personligen tror inte att barn behöver maltodextrin (dvs socker), som alla färdiga vällingar innehåller. Känns inte rätt att trycka i kidsen en massa socker, speciellt inte när de ska tagga ner och faktiskt sova. Alla vet ju att man blir alldeles hypad av socker...

Det här receptet har en kostrådgivare satt ihop och det innehåller bra fetter, vitaminer och mineraler från nyttiga ingredienser. Min erfarenhet är tyvärr att sjukvården inte har särskilt bra koll på det här med hälsosam mat. Men du kan ju kolla med din bvc-sköterska om vad hon tycker om innehållet i den här vällingen, det vore riktigt intressant att höra!

Hoppas allt är bra med er annars! Och hoppas att vi ses i sommar! ;)

Kram, kram!