lördag, april 09, 2011

Laxpytt


Det var länge sedan jag delade med mig av ett middagstips, så nu är det hög tid. Idag är det en enkel laxpytt som står på menyn. Jag använder mig av de rotfrukter jag har hemma för tillfället, idag blev det som nedan.

Laxpytt 4 portioner

3 morötter
3 palsternackor
2 jordärtskockor
2 persiljerötter
1 sötpotatis
1 liten bit rotselleri
1 gul lök
1 bit purjolök
4 bitar laxfilé
smör
havssalt
1/2 citron
2 msk färsk eller fryst persilja

Hacka alla rotfrukter i lika stora tärningar. Fräs dem tillsammans med hackad lök, purjolök och smör i en stekpanna på låg temperatur. Det ska inte få färg, utan endast mjukna. Skär laxen i jämnstora tärningar. När rotfrukterna är näst intill färdiga, lägger du laxen och persiljan i pannan och höjer temperaturen lite. Laxen ska bara ljusna i färgen, så stek inte för länge. Pressa över en halv citron och salta efter behag.

Serveras med fördel tillsammans med gröna ärtor alternativt en röra på mixade gröna ärtor, vitlök, salt och olivolja.

Inga kommentarer: