lördag, september 17, 2011

Nyttig kladdkaka


Jag älskar choklad. Det gör vi hela familjen, men försöker såklart undvika det så mycket som mjöligt främst för Mickes skull. Men jag har hittat ett bra alternativ till vanlig kakao, som ju innehåller koffein och påverkar insulinnivån. Det heter carob och är ett kakaoliknande pulver som utvinns ur Johannesbrödträdets fröväxter. Carob minskar sötsuget och stabiliserar blodsockernivån.

För en tid sen kom jag över ett recept på en kladdkaka som faktiskt är riktigt nyttig - vilken lycka! Jag har mixtrat om receptet lite, men originalet kommer från Ulrika som skrivit boken Råsmart familj.

Kladdkaka
200 gram nötter och frön (ex mandlar, cashewnötter, solrosfrön, pumpakärnor)
200 gram torkade dadlar (fikon eller aprikoser funkar också)
1 dl carob
2 dl havremjölk
6 ägg

Gör så här:
Vispa äggvitorna. Mixa nötter och frön till mjöl. Tillsätt dadlar, havremjölk, äggulor och carob. Kör på hög hastighet i mixern till en slät smet. Vänd ner chokladsmeten i äggvitan, försiktigt så att fluffigheten bevaras. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, cirka 20 minuter.
Servera med lättvispad grädde smaksatt med lite vanlijpulver.


3 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Det måste provas tror jag minsann;) Trevlig kväll önskar jag dig. Kram

annashusidingtuna sa...

Hej!
Tack för tipset, vart kan man köpta det?
Kram Anna

Anna sa...

Tycker att ni är fantastiskt duktiga som håller fast vid er strikta diet! Det är ju så lätt att fuska ibland men ni verkar kämpa på!

Ha en fin söndag!