lördag, oktober 01, 2011

En liten tanke om charkuterier

Bild lånad från Svenskt kött.

För att charkuteriprodukter som korv, skinka, leverpastej, salami och bacon ska få lång hållbarhet tillsätter man nitritsalter (t ex natriumnitrit E250), som konserverar köttet och bevarar den röda färgen. Men när nitritsalterna kommer ner i magsäcken omvandlas de tillsammans med proteinerna i köttet till cancerframkallande nitrosaminer. I de flesta länder är det förbjudet att använda nitriter i livsmedel. Men inte i Sverige. Något att tänka på när man står där vid köttdisken.

7 kommentarer:

creando sa...

Usch ja, det är verkligen tänkvärt. Men jag tycker att det är svårt att hitta alternativ... Iallafall när man bor på landet som jag. Kramar Kicki

Mamma Mima på Landet sa...

Nämen usch! Det visste jag inte! Tack för infot!

Kram på dej!

Anna sa...

Det behövde jag höra (min man också)!

Ha en fin helg :)

Anna

Ida sa...

Nä men urk! Finns det något alternativ att köpa eller är det bara att skippa helt? Mvh Ida

Gotlandsliv sa...

Utländska charkuterier innehåller oftast mindre nitriter, så vill man verkligen äta charkuterier är väl de kanske att föredra. Dock vet man ju då inte hur djuren har behandlats...
Själv hoppar jag över helt och hållet. Äter ägg eller makrill som pålägg de tillfällen jag stoppar i min en smörgås.

Anonym sa...

Jag brukade alltid handla kallrökt salami som var färdigskivad i burk som jag köpte i charken, jga och barnen åt det istället för lösdagsgodis. Det tog dock ett tag innan jag såg att det stod att det innehöll 5 olika E ämnen, sedan dess har vi aldrig ätit dem.

linnea sa...

Ja usch, tycker det är så tråkigt då man står och ska välja skinka men går därifrån med en ost eftersom VARENDA skinka innehåller en massa skit. Synd att det är en bit att åka till närmsta gårdshandel (~3 mil), inte så att man svänger förbi en gång i veckan - det blir ju inte heller bra i slutändan.

Bästa vore nog om man tillverkade allt själv, vilken koll man haft. Men fy vilket sjå ;-)