torsdag, februari 02, 2012

Skönhetstips nr 1


Ja, nu satte ni väl nästan eftermiddagsfikat i halsen, kära bloggläsare? Skönhet, det är ju inte ett vanligt förekommande ämne här på bloggen. Som ni vet så gillar jag sånt som är så naturligt som möjligt. Det gäller även skönhetsprodukter. Därför tänkte jag nu tipsa lite om vad jag har i mitt badrumsskåp.

Vi börjar med håret. Jag kör något som kallas balsammetoden. Det är en hel vetenskap (som ni kan läsa allt om på sajten lockig.se), men enkelt förklarat funkar det så att man tvättar håret med balsam istället för schampo. Det är snällare för håret eftersom balsam inte innehåller en massa uttorkande ämnen som schampo gör. Istället tillför det håret fukt, nyckeln till ett friskt och vackert hår. Och det blir faktiskt rent!

Innan du börjar måste du "avgifta" ditt hår, dvs tvätta ur alla mineraloljor och silikoner som balsam inte biter på. Du ska alltså införskaffa dig ett godkänt "sista-schampo". Jag använde Coop Xtras schampo, och det funkade finfint. Kolla listan med godkända schampon här. Efter det använder du ett godkänt vårdande balsam (lista finns här), utan mineraloljor och silikoner.

Nästa gång du tvättar håret, är det balsamtvätt som gäller. Jag använder mig av Coop Xtras balsam som tvättbalsam, ett billigt och enkelt balsam som fungerar utmärkt att tvätta med just för att det inte innehåller så mycket vårdande ämnen. Jag masserar in en ordentlig mängd i hårbotten, masserandet är viktigt eftersom det löser upp fett och smuts. Det går åt ganska mycket, eftersom det inte löddrar. Sedan sköljer jag noga med ljummet vatten, och är håret riktigt smutsigt gör jag om proceduren. När allt tvättbalsam är borta tar jag i ett vårdande balsam i längderna och låter det sitta ett par minuter. Jag gillar Respons Avocado oil & Shea butter. Skölj och voilá - färdigt!

Framför allt är det ni med lockig kalufs som borde prova det här, eftersom lockigt hår ofta är i ännu större behov av fukt än vad rakt hår är. Men jag rekommenderar metoden även till er med rakt hår. Jag själv är inte lockig, snarare är mitt hår rakt eller möjligtvis lite vågigt. Men mitt hår har aldrig mått så bra som nu. Dessutom behöver jag inte tvätta håret lika ofta som jag gjorde tidigare.

11 kommentarer:

Vardagskärlek sa...

Detta skall jag garanterat prova! Det låter ju som att håret skulle bli väldigt fett om man endast använder balsam men det skall bli kul att se om det funkar även på mig:)

Kram Johanna

Johanna Stålros sa...

Ja den har jag oxå testat funkar fint, bra att du påminde mig igen;) Kram

Anonym sa...

Superbra att du tipsar om denna metod samt mer naturlig skönhetsvård då jag gissar att de som inte är intresserade av det har svårt att hitta info om det annars! Tipsar även om att skölja håret efteråt med 1/10 äppelcidervinäger samt 9/10 vatten. Ger håret glans samt är bra för hårbotten. Nej det luktar inte när håret har torkat :) lockigt.se är bra men jag kan även rekommendera facebook gruppen nopoo.
Tackar även för den härligt ärliga bilden av barnrummet ;)

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket bra tips!!

Gillar skarpt ditt ostylade barnrum, det är nog sanningen hos de flesta av oss som har mindre barn hemma. Å dina fina två tillsammans,vilket stolt storebror med söt liten älva!

Ha en fin dag! Kram!

Anna sa...

Spännande! Väl värt att testas! Har du testat tvättnötter förresten. Jag använder det både till tvättmaskinen, diskmaskinen och håret. Suveräna tycker jag och de finns i på de flesta hälsokostbutiker?

Mamma Mima på Landet sa...

Håller med det till punkt å pricka. Skulle skriva ett inlägg om detta för hundra år sen, men jag tror jag snor ditt! =P Hehe...närå.
Ska dock byta tvättbalsam tror jag, bytte märke sist jag köpte å det blir ganska fettigt. Ska faktiskt testa coops. =)


Kramis!

Anna sa...

Tvättnötter kommer från Indien (sapindus mukorossi). Det kan användas som ett miljövänligt tvättmedel och är helt utan kemikalier. Nötterna innehåller saponin, ett gammalt beprövat rengöringsmedel som vi i Sverige tidigare utvann ur såpnejlika. Det är milt och skonsamt, men ger samtidigt en grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. De ska kunna användas till alla tyger och temperaturer. Tvättnötterna är idealiska för allergiker och vid hudproblem. Det är doftneutralt och dessutom billigt - 1 kg (räcker ett år om man tvättar 2-3 ggr i veckan) kostar bara150 kr! Resterna kan komposteras.

Jag använder de även i min diskmaskin och de går även att använda som hårschampo och rengöringsmedel. Men då får man göra ett uppkok på dem. Jag är otroligt nöjd!
!

http://www.sourze.se/Tv%C3%A4ttn%C3%B6tter_%E2%80%93_bluff_eller_tv%C3%A4ttrevolution_10713257.asp

http://www.grongava.se/shop/product/tvattnotter

Rebeccas.se sa...

Intressant! Jag har tunt mjukt hår som måste tvättas varje dag för att inte bli fett, och att vänja av mitt hår har inte funkat. Väl värt ett försök i alla fall!

Ha en trevlig helg!

//Rebecca

GRANSTAV sa...

JAg gillar den ostylade sanningen :). Skönt att det kan se ut så hos fler. Och så ser det ju ut som om han har haft väldigt kul.
Tack för tips om hårtvätt. Jag är lockig :( och ska definitivt pröva detta. Ska klippa mig idag och berätta för frisören om det.Han kommer sätta kammen i halsen :). Hahaha!
Som sagt var mitt hår är nästan alltid fööör torrt.
Tack tack! :)

Allt och/eller Inget sa...

Vad roligt att höra att det fungerar så bra! Jag försöker hålla mig till shampon utan sulfater, men det är ganska svårt att hitta. Hur gör du mes stylingprodukter? Det är väl viktigt att man inte använder sådana med silikoner om man kör balsammetoden eller? Kan man ha vattenlösliga silikoner eller är de lika "illa"?

Gotlandsliv sa...

Tack för alla tips och positiva reaktioner! Kul att ni blir sugna på att testa! Jag har ganska långt hår och använder inte så mycket stylingprodukter. Lite hårspray ibland, och de flesta hårspray är ok faktiskt. Men vattenlösliga silikoner ska man akta sig för, för när de torkar så är de inte vattelösliga längre (enligt vad jag läst på lockig.se). Man kan visst styla håret (speciellt lockiga då) med aloe vera-gel, egengjord hårgelé av linfrön och tillomed glidmedel! :)