lördag, februari 04, 2012

Skönhetstips nr 2


Jag fortsätter på skönhetstemat, och idag hade jag tänkt att berätta om hur jag sköter min hy.

Ni kanske har hört talas om något som kallas OCM? Det står för Oil Cleansing Method och är helt klart det bästa som hänt min hy. Jag har alltid, sedan väldigt tidig tonår, haft problem med acne. Riktiga problem. Har verkligen provat allt för att få de där nedrans finnarna att försvinna. Huskurer, salongsbehandlingar och receptbelagda preparat. Det starkaste jag fått är Roaccutan, och inte ens det bet på mig. Så det kanske inte är så konstigt att jag är helt lyrisk över det här med OCM. Tänk att något så enkelt och naturligt kar vara det bästa för huden!

Jag gör så här:
Varje morgon och kväll smörjer jag in ansiktet med en vegetabilisk olja. Oftast använder jag avocadoolja, men mandelolja eller olivolja funkar också utmärkt. Jag masserar in oljan ordentligt en stund, och blöter sedan en liten frottéhandduk med riktigt hett vatten och lägger över ansiktet. Där får den ligga tills den svalnat något, och så torkar jag bort oljan. Jag gör om proceduren tre-fyra gånger tills jag fått bort all olja. Nu smörjer jag in ansiktet med ett par droppar av oljan, alternativt en liten klick aloe vera-gelé.

En gång i veckan gör jag en djuprengöring. Jag blandar avocadooljan med ca 10% ricinolja, och gör i övrigt samma sak som ovan. Var extra noga med att få bort all olja, eftersom ricinoljan annars kan täppa till porerna och ge finnar. Eftersom ricinolja är uttorkande, smörjer jag alltid in med några droppar avocadoolja efteråt.

6 kommentarer:

Allt och/eller Inget sa...

Det där lät spännande! Det måste jag prova. Tack! Ha en fin helg! Linda

mariaemb. sa...

Spännande! Själv använder jag sen någon månad tillbaka Weledas ekologiska naturprodukter och de funkar jättebra för mig. Jag använder också ekologisk vegetabilisk olja för att ta bort ögon makeup, det är riktigt bra.

Kul med dina tips. Jag gillar!

Kram Maria

Anonym sa...

Vilket härligt tips!! Jag har stora problem med acne så jag ska självklart testa! Behöver man ansiktskräm efter oljan om man använder makeup? /Tina

Gotlandsliv sa...

Tina, jag använder aldrig ansiktscreme längre, bara olja och aloe vera! :) Lycka till!

Mamma Mima på Landet sa...

Detta måste jag testa. Prövade att äta B5 för att minska taljprod, men det funkade bara ett tag. Man vill ju helst inte stoppa i sej massa saker i onödan heller. (sån e jag). Ska absolut pröva detta, redan nu på direkten faktiskt! Håller mina tummar! Jag har ff massa finnar/acne. =(

Tack för tipset, å Kram på dej!

Julia sa...

Hej,
Jag hamnade hos dina skönhetstips när jag sökte på balsammetoden. Bra tips du delar med dig! Jag skulle vilja tipsa dig om ett märke som är väldigt bra både i balsam och produkter för kropp och ansikte. Rapsodine heter det. Ett annat tips för frisk och fin hy är att ta tillskott av Holistic Linfröolja. Finns i kapslar och gör underverk för torr hud. Jag ska inhandla avocadoolja och prova det du tipsar om! Ett fint 2013 önskar jag dig! / Julia