tisdag, februari 07, 2012

Skönhetstips nr 3


Dagens tips heter Ricinolja. Ojoj, vilket mirakelmedel från naturen! Jag använder det till tre saker.

1. Hårinpackning
Ungefär varannan vecka gör jag en hårinpackning av ricinolja (uppblandat med lite olivolja för att få den mer flytande) och masserar in i hårbotten. Virar en handduk runt huvudet och låter det sitta någon timma. Sen masserar jag in ordentligt med tvättbalsam i torrt hår, sköljer, mer tvättbalsam och sköljer igen. Förhoppningsvis är all olja urtvättad vid det här laget, men ibland märker man inte att det sitter kvar lite förrän håret torkat. Därför brukar jag göra inpackningen på kvällen, så att jag hinner tvätta håret igen på morgonen efter ifall det behövs.

Har tidigare haft problem med psoriasis-liknande utslag i hårbotten, men dessa försvann puts väck när jag började med inpackningen. Håret blir tjockt och glänsande och ser riktigt välmående ut. Dessutom stimulerar ricinolja hårväxten och gör att håret växer fortare än vanligt.

2. Djuprengöring
En gång i veckan gör jag en djuprengöring av ansiktet, det kan du läsa mer om här.

3. Ögonfransförlängning
Istället för att investera i dyra, kemiska ögonfransserum, kan man testa att pensla på lite ricinolja på ögonfransarna innan man går och lägger sig. Ricinoljan stimulerar hårväxten, och gör att fransarna växer fortare. Vet inte om det har med mina gravid- och amningshormoner att göra, men jag upplever mina fransar som mycket tjockare och tätare. Oljan kan också få fason på sönderplockade ögonbryn!

Min ricinolja köper jag på nätet (bodystore.com). Det finns också på apoteket men där är den dyrare och i mindre förpackning.

7 kommentarer:

Allt och/eller Inget sa...

Denna olja ska jag genast köpa!
Tack!

Limestone by the Sea... sa...

TAck för tipset. Långa och tjocka ögonfransar tackar man inte nej till, kram

Anna sa...

Du vet att bodystore öppet i hästbacken i Visby va?

Vita drömmar och choklad/Milla sa...

Tack, underbara tips du delar med dig av :O)

Kram Milla

Linda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bellevuegård sa...

Tack för tipset!

Annica sa...

Smaka inte bara. Traditionellt lavemang...